Technische Weetjes

SYM, Kymco en andere scooters met Dellorto ECS systeem.

Nog altijd horen we klanten met problemen om de Sym Scooters met ECS systeem goed lopend te krijgen. We zijn een dag op de testbank bezig geweest om wat dingen uit te zoeken en uit te sluiten. Natuurlijk is het slecht lopen van de Scooters met Dellorto ECS systeem een gevolg van de milieuregels (arm mengsel) i.c.m een moderne (E5 of E10) brandstof met een lagere energetische waarde. Waar we vroeger eenvoudig de sproeier een maatje groter konden doen gaat dat nu helaas niet meer, de ECU zal via de lambda-sonde de grotere sproeier herkennen en via de solenoids het mengsel weer verarmen..

Ok, wat kun je doen:

Op de testbank kwam naar voren dat spelen met de hoogte van de gasnaald wel een grote invloed had op het mengsel tijdens de acceleratie. Er zit een kunstof busje op de gasnaald die je kunt schuiven. Bij ons moest deze op 3.5 MM van de bovenkant van de naald. Heb je het idee dat de scooter rijker moet zet dan dit busje op 4 MM vanaf de bovenkant en visa versa. (armer 3 MM) Variëren met 0,5 MM bleek al een flinke stap!

Inhouden met wegrijden, vergeet de vlotterhoogte niet te controleren!

 

Vlotterhoogte is eigenlijk altijd al wel een variabel geweest die aandacht verdient, maar helaas niet of nauwelijks krijgt. In 90% van de gevallen is het brandstofniveau wat te laag in de carburateur en ontstaat het probleem van het wegvallen tijdens het vol opendraaien van het gashandel vanaf stationair. Op de vlotter zit een naadje, zorg dat dit naadje parallel loopt met de doorstroming van de carburateur (vaak ook de rand waar de vlotterbak op afsluit) wanneer de vlotter op de vlotternaald ligt. (vlotternaald-veer niet ingedrukt!)

De ECU bepaald!

Wanneer de motor warm is zal de ecu bepalen of de scooter rijker of armer komt te staan. De lambda sonde meet de samenstelling van het uitlaatgas en de ecu regelt er met behulp van de solenoids op de remlucht het mengsel weer armer bij. De aanpassingen hierboven beschreven werken dus alleen in situaties waarop de ECU nog geen grip heeft. (acceleratie, koude motor, gas opendraaien) bij een warme motor en een constant toerental en belasting is het de ecu die bepaald! de ECU herschrijven met andere data is dan de enige optie. Wij kunnen u aangepaste software voor het Dellorto ECS systeem leveren, vraag naar onze bestanden!

E10 Brandstof in scooters, afstelling carburateur herzien.

Naast de (afgeknepen (25km)) injectie scooters blijken ook de scooters uitgevoerd met het Dellorto ECS systeem niet zo fijn overweg te kunnen met E10 brandstof. Mengsel moet rijker om normaal stationair te kunnen blijven lopen en goed te reageren bij het opendraaien van het gashandel. Raad uw klanten E5 aan en geef aan dat gevolgen van het gebruik van E10 (zoals het anders afstellen van een carburateur) kosten voor de klant met zich mee kan brengen!


kool2

Slecht startende Euro 4 Vespa’s

Probleem:

De compressie einddruk is te laag bij het starttoerental door koolvorming op kleppen om goed aan te kunnen slaan.

Oorzaak: Koolvorming door het niet behalen van de zelfreiniging temperatuur in de kop. Deze temperatuur blijft laag door het niet bereiken van zijn toerentalbegrenzer (lees:te zware rollen en het verwijderen van de varioring) i.c.m een lage buitentemperatuur en de nieuwe brandstof met een steeds groter aandeel bio ethanol wat de verbrandingstemperatuur in de kop nog verder naar beneden haalt en de koolvorming toe doet laten nemen.

Oplossing:

1) Laat de scooter 20 min stationair draaien op Fortron reiniger
(te verkrijgen bij ons <hier> ) om de koolvorming te verwijderen.

2) Installeer de laatste software via de PADS. Doe een TPS Reset.

3) Monteer maximaal 7,2 gram rollen. Begrenzer 6500 toeren 7.2 gram
blijft hij op 6400. Monteer het liefst een Varioring.

4) Raad uw klanten aan de duurdere benzines te tanken. Voorkeur BP98.
(excelium, V power of soortgelijke) zeker in snellere modus!

IMG-20180706-WA0023

Sym, Kymco en andere scooters met ECS Systeem kapotte Lambda Sonde Sensor.

Probleem:

Bedrading van de lambdasonde staat standaard onder spanning en door deze spanning kan de bedrading doorgaan.

Oplossing:

Geef de bedrading iets meer ruimte door deze anders te laten lopen door de stekkerverbinding van de lamdasonde sensor uit de clip te halen.